Taitolajit: riittävästi energiaa

Taitoluistelun ja voimistelun kaltaisissa taitolajeissa kilpailusuoritukseen ei liity samanlaisia ravitsemuksellisia erityistarpeita kuin vaikkapa voima- ja kestävyyslajeissa. Lihasten hiilihydraattivarastojen ja nesteytyksen ylläpitäminen on silti tärkeää kuten muussakin urheilussa. Suoritusten välillä voi nauttia hiilihydraattipitoisia urheilujuomia, palautumisjuomia tai välipalatuotteita, jotta energiatasot pysyvät yllä.

Taitolajien erityispiirteenä on harjoitusten määrä, joka on usein jo suhteellisen nuorellakin iällä suuri. Sen vuoksi on tärkeää huolehtia riittävästä energiansaannista, joka onnistuu ihan tavallisen monipuolisen ruokavalion kautta. Välipalatuotteet ja palautusjuomat täydentävät toki tarvittaessa, mikäli ruokailuvälit venyvät. Ne käynnistävät nopeasti myös palautumisen, mikä on tärkeää myös taitolajeissa. Mitä paremmin urheilija palautuu, sitä tiheämmin voi harjoitella.

Esteettisten lajien lisäksi esimerkiksi mäkihyppy täyttää taitolajin määritelmän. Näissä kaikissa kiinnitetään usein huomiota urheilijan painoon. Kevyestä ruumiinrakenteesta voi olla hyötyä erilaisissa hypyissä ja liikesarjoissa, mutta suorituksessa tarvitaan myös voimaa. Vaikka ylimääräiset grammat olisivat turhia, urheilijan tulisi syödä normaalisti jo pelkästään lajin fyysisyyden vuoksi. Jos painon pudotukseen ohjaavat puhtaasti esteettiset ominaisuudet, vaarana on liian vähäinen energiansaanti ja pahimmassa tapauksessa vääristynyt kehonkuva.

< EDELLINEN  \  PÄÄSIVU  \  SEURAAVA >

Mikä tuote
sopii minulle?

Löydä omia tavoitteitasi tukevat
tuotteet Leader Performance
-valintakoneesta

Mikä tuote
sopii minulle?

Löydä omia tavoitteitasi tukevat
tuotteet Leader Performance
-valintakoneesta

Close

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Pellentesque vitae nunc ut
dolor sagittis euismod eget sit amet erat.
Mauris porta. Lorem ipsum dolor.

Working hours

Monday – Friday:
07:00 – 21:00

Saturday:
07:00 – 16:00

Sunday Closed

Our socials
About