Urheiluravinteet vs. perusruoka. Milloin urheiluravinteita käytetään?

Jokaisen urheilijan ja aktiiviliikkujan energiansaannin perustana tulisi olla terveellinen ja monipuolinen ruokavalio. Yleiset ravitsemussuositukset tarjoavat hyvän lähtökohdan. Ravintolisät eivät korvaa perusruokaa, vaan täydentävät sitä.

Useimmissa ravintolisissä ei ole mitään sellaista, mitä urheilija tai kuntoilija ei voisi saada tavallisesta ruoasta. Sen sijaan ne ovat nopeasti imeytyviä, helposti nautittavia ja koostumukseltaan optimaalisia lihasten energia-aineenvaihdunnan kannalta.  

Ravintolisät helpottavat myös kiireistä arkea.

Ruokaa ei ole aina tarjolla oikeaan aikaan

Laji ja arki määrittelevät harjoitusajat. Koska useimpien arkeen kuuluu muutakin kuin urheilua ja lepoa, ruokailun rytmittäminen treeniaikatauluihin on toisinaan haasteellista. Kysymys voi olla yhtä hyvin kilpailupäivän ohjelmasta kuin kouluruokailun ja joukkueharjoitusten välisestä ajasta. Tyhjällä kropalla treenaaminen ei ole tehokasta. Täydellä vatsalla se on mahdotonta.

Monelle urheiluravinteet ovat helppoja välipaloja, joiden avulla säädellään ruokavälejä. Hiilihydraatteja ja proteiinia sisältävät patukat, valmisjuomat ja valmiiksi annostellut jauheet kulkevat treenikassissa, säilyvät hyvin ja ovat käteviä käyttää missä ja milloin tahansa.

Nopeasti imeytyviä tuotteita käytetään tilanteissa, joissa harjoituksiin on vain vähän aikaa, mutta ateriasta on kulunut kohtalaisen pitkä aika. Tuotteilla varmistetaan, että keholla on riittävästi energiaa harjoitukseen. Suorituksen jälkeen ne varmistavat, että palautuminen käynnistyy heti.

Helposti sulavaa, nopeasti imeytyvää

Ruoansulatus vaatii aikaa ja rauhallisen tilan, jonka aikana veri siirtyy lihaksista ruoansulatuskanavan suuntaan. Ruoan hajottamiseen kuluu helposti tunteja. Lihatuotteet, rasvat sekä osa hiilihydraattilähteistä hajoavat hitaasti, useamman tunnin aikana. Kypsät hedelmät ja marjat, mehut sekä kiisselit hajoavat nopeammin, käytännössä tunnissa.

Ruoansulatus ja treeni kilpailevat samoista kehon resursseista. Treeni katkaisee ruoansulatuksen. Liikunnan aikana verenkierron ja hermotuksen painopiste suuntautuu lihaksiin, jolloin resurssit ruoansulatuksen osalta vähenevät. Jos ruokailusta on kulunut liian vähän aikaa, tiedossa voi olla vatsavaivoja.

Tämän vuoksi laadukkaisiin urheilujuomiin ja -jauheisiin on käytetty nopeasti hajoavia ainesosia. Esimerkiksi heraproteiini on rakenteeltaan nopeasti hajoava verrattuna maidon toiseen proteiiniin kaseiinin, jonka hajoaminen voi kestää jopa yli 5 tuntia. Heraa esipilkotaan usein teollisesti, mikä nopeuttaa entisestään imeytymistä. Nämä heraproteiinihydrolysaatit ovat suosittuja palautumisjuomien proteiinin lähteinä. Hiilihydraatin lähteinä sakkaroosi eli pöytäsokeri sekä glukoosi ja maltodekstriinit ovat nopeasti imeytyviä.

Urheiluravinteita valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota ainesosien laatuun ja suosia nopeammin imeytyviä muotoja. Ne helpottavat ruoansulatusta liikunnan yhteydessä.

 

Ruokavirastonsuositukset

Mikä tuote
sopii minulle?

Löydä omia tavoitteitasi tukevat
tuotteet Leader Performance
-valintakoneesta

Mikä tuote
sopii minulle?

Löydä omia tavoitteitasi tukevat
tuotteet Leader Performance
-valintakoneesta

Close

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Pellentesque vitae nunc ut
dolor sagittis euismod eget sit amet erat.
Mauris porta. Lorem ipsum dolor.

Working hours

Monday – Friday:
07:00 – 21:00

Saturday:
07:00 – 16:00

Sunday Closed

Our socials
About