Urheilija vs. kuntoilija. Kuka urheiluravinteista hyötyy?

Monesti sanotaan, että kuntoilija ei tarvitse urheiluravinteita, vaan tavallinen ruokavalio riittää. Se pitää paikkansa muttei tarkoita, etteivätkö ravintolisien hyödyt olisi kuntoilijalle samoja kuin urheilijalle. Itse asiassa huippuunsa viritetty urheilija näyttäisi hyötyvän ravintolisistä vähiten.

Raskaassa treenissä tai urheilusuorituksessa tarvitaan energiaa ja suoloja. Hyvä kuntopohja ja korkea hapenottokyky mahdollistavat huippu-urheilijalle rasvojen tehokkaamman käytön korkeillakin sykkeillä. Maksimisuorituksia lukuun ottamatta hiilihydraattien osuus ei ole niin merkitsevä kuin vasta-alkajalla.

Tehonlisääjillä tehdyissä tutkimuksissa on saatu samansuuntaisia tuloksia. Suorituskykyyn vaikuttavista urheiluravinteista on enemmän hyötyä urheilijan polun alkupäässä. Mitä kovemmassa kunnossa urheilija on, sitä vähemmän suorituskykyä tehostavista tuotteista saa lisäapua. Toisaalta marginaalit ovat huipulla pienempiä. Sekunnin kymmenykset ratkaisevat.

Käänteiset tutkimustulokset eivät tarkoita, että juuri kävelylenkkeilyn aloittaneen tulisi tankata hiilihydraatteja tai ensimmäistä kertaa kuntosalille suuntaava tarvitsisi kreatiinia. Harjoitusmäärien ja intensiteetin lisääntyessä ravinnon merkitys kuitenkin kasvaa, ja palautuminen muuttuu tärkeämmäksi. Urheiluravinteet toimivat monipuolisen ruokavalion lisänä. Ne eivät ole välttämättömiä, mutta helpottavat samalla tavalla sekä kuntoilijan että urheilijan arkea. 

Sukupuolen ja iän vaikutukset

Urheilussa sukupuolierot liittyvät enimmäkseen fyysisestä koosta johtuviin energiantarpeen eroihin. Näin ollen painoon suhteutetut saantisuositukset pätevät kaikille.

Ravintoaineiden osalta eroja löytyy oikeastaan vain raudan tarpeessa, joka on hedelmällisessä iässä olevilla naisilla liki 70 % suurempi miehiin ja vaihdevuodet ylittäneisiin naisiin verrattuna. Finravinto 2017 -tutkimuksen mukaan rautaa sai saantisuositusten mukaisesti vain 3 % 18–45-vuotiaista ja 54 % 45–74-vuotiaista naisista. Kun otetaan huomioon, miten tärkeässä roolissa rauta on hapenkuljetuksessa, erityisesti urheilevien naisten on paneuduttava huolella raudansaannin varmistamiseen.

Iän vaikutus liittyy lihasmassan ylläpitoon. Proteiinisynteesin heikentymisen lisäksi myös luuntiheys ja janon tunne vähenevät iän myötä. Useiden suojaravintoaineiden kuten D-, B12-, B6- ja E-vitamiinien sekä kalsiumin tarve kasvavaa. Erityisesti yli 65-vuotiaan liikkuvan tai urheilevan pitää varmistaa riittävä proteiinien ja edellä mainittujen suojaravinteiden saanti.

Mikä tuote
sopii minulle?

Löydä omia tavoitteitasi tukevat
tuotteet Leader Performance
-valintakoneesta

Mikä tuote
sopii minulle?

Löydä omia tavoitteitasi tukevat
tuotteet Leader Performance
-valintakoneesta

Close

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Pellentesque vitae nunc ut
dolor sagittis euismod eget sit amet erat.
Mauris porta. Lorem ipsum dolor.

Working hours

Monday – Friday:
07:00 – 21:00

Saturday:
07:00 – 16:00

Sunday Closed

Our socials
About